De laatste jaren heeft het inzicht in pijnmechanismen een vlucht genomen. Diverse cursussen staan stil bij verschillen in neuroplastische en neuropatische pijn, centrale sensitisatie en de daaraan gekoppelde processen in het brein. Tevens wordt bij dergelijke cursussen uitgebreid stil gestaan bij stressoren als angst en fobie en de impact hiervan op het in stand houden van de klachten. Zeker de laatste inzichten over de betrokkenheid van het immuun stelsel en ‘low grade inflammation’ bij musculoskeletale klachten koppelen de lokale fysieke klacht aan het psychisch welbevinden.
Toch kan het de therapeut nog steeds aan handvatten ontbreken. Hoe diagnosticeer je een musculoskeletale klacht, hoe weet je dat het brein ‘overuren’ maakt, hoe weet je dat de sensorische input naar het brein niet meer klopt en ook de motorische output hapert? Als blijkt dat de klacht de pijn in het centraal systeem ‘on-going’ laat zijn, wat kun je dan als fysiotherapeut, naast informatie geven en cognitief al dan niet met exposure, gedragsmatig functioneel trainen?
Het blijkt dat een scala aan mogelijkheden op dit moment niet wordt gebruikt om het brein ‘tot rust’ te laten komen. Sensorische input op basis van tast, visus, geluid kan de therapeut meer handvatten geven om musculoskeletale klachten te behandelen.
In deze cursus zal de theorie en de laatste inzichten over veranderingen in het brein bij lage rugklachten en het belang van de sensoriek nader worden toegelicht maar tijdens de theoretische sessie per direct worden vertaald naar klinische handelen in de praktijk. Op deze ‘blended’ wijze zal in de ochtend stilgestaan worden bij diagnostiek en in de middag bij de interventie van patiënten met lage rug klachten.
Een leuke praktische cursus!
Programma
14.00 – 17.15 Diagnostiek ‘state of the brain’ sensorisch en motorisch. Nabespreking kahoot uitkomsten.
17.45 – 21.00 Interventie ‘bottom-up
Doelstelling
Studiebelasting
6 contacturen + 2 zelfstudie uren (Bestuderen literatuur en een kahoot quiz op basis van eerder verworven kennis op basis van literatuur vooraf in te vullen)
Didactische werkwijze
Interactieve presentatie
Studiemateriaal
PowerPoint presentatie, artikelen
Hoe diagnosticeer je een musculoskeletale klacht, hoe weet je dat het brein ‘overuren’ maakt, hoe weet je dat de sensorische input naar het brein niet meer klopt en ook de motorische output hapert?
Hét platform voor scholing voor fysiotherapeuten om
zich te blijven ontwikkelen en op de hoogte te blijven
van de laatste ontwikkelingen.
Geheel verzorgde cursussen met gerenommeerde docenten.
Een volledig verzorgde cursus op jouw praktijk of instelling voor 15 tot ca. 20 personen.
Wil je op de hoogte gehouden worden van ons aanbod en van het laatste nieuws en ontwikkelingen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en we informeren je wekelijks.