De Evolutie van Pijn

Over pijn wordt veel gepraat en geschreven. En dat is nodig, want 1 op de 5 volwassenen krijgt te maken met chronische pijn. En iedereen (100%) krijgt in zijn leven te maken met een of meerdere episodes van acute pijn.
Alle diersoorten kunnen pijn hebben, en ook onze verre voorouders zullen pijn ervaren hebben. In de basis is ons pijnsysteem niet anders dan dat van andere zoogdieren. Waarom lijden wij dan zo onder onze pijn? En waarom houdt pijn bij mensen zo vaak aan en wordt het chronisch? Is dat bij dieren anders, en zo ja, wat doen wij dan anders? Kunnen we iets leren van dieren als het gaat over het omgaan met pijn? En mogelijk kan het proces van evolutie ons meer duidelijk maken waarom we pijn ervaren zoals we doen.

Wetenschap begint niet met het geven van antwoorden, maar juist met het stellen van de juiste vragen. Dat is wat we in deze cursus willen doen.

We beginnen met het inzicht hoe onze kennis over pijn over de eeuwen heen heeft kunnen evolueren tot ons hedendaags perspectief. Vervolgens leggen we deze visie langs een dierlijke en evolutionaire lat. Hierbij maken we gebruik van de uitgangspunten uit de evolutieleer en gedragsbiologie. Tenslotte willen we met je nadenken wat de vóór en nadelen zijn van onze actuele visie op pijn en of we kunnen leren van de wijze hoe andere dieren omgaan met hun pijn.

De Evolutie van Pijn

Tijdens deze cursus in het NatuurHistorisch museum in Rotterdam wordt de maatschappelijke actuele visie op chronische pijn vanuit verschillende perspectieven kritisch beschouwd.

De cursusprijs is exclusief parkeerkosten
Fris, Koffie/Thee, Lunch, Toegang Museum
Vincent Hoogstad, Dr. Jan-Paul van Wingerden