Egmond-Schuitemaker protocol bij aspecifieke en mild specifieke schouderpijn

Het “Egmond-Schuitemaker protocol bij aspecifieke en mild specifieke schouderpijn anno 2024” neemt een belangrijke plaats in binnen ‘The shoulderpain revolution’: Het ‘subacromiaal pijnsyndroom’ is vervangen door ‘rotatorcuff related shoulderpain’ (RCRSP). Psychosociale en biomechanische herstelbelemmerende factoren worden allereerst zo veel als mogelijk geëlimineerd. Symptoomverminderende reductietests hebben de plaats ingenomen van pijnprovocerende ‘special tests’. Positieve reductietests vormen de basis voor vooral de zorgvuldig opgebouwde oefentherapie.

Oefentrouw wordt bevorderd en de juiste dosering van de oefeningen wordt gecontroleerd met de 24-uur regel. Conservatieve aanpak blijkt sinds kort ook bij specifieke schouderpijn zoals full thickness rotatorcuffschade (!) de beste behandeloptie. En medische beeldvorming heeft zijn beperkingen.

Er worden tijdens deze jaarlijks sterk geactualiseerde schoudercursus veel praktische vaardigheden gedemonstreerd aan zowel de schouder als aan de wervelkolom door docent Ruud Schuitemaker en gastdocent Jan Hermans. Daarnaast is er ruim voldoende tijd om de vaardigheden te oefenen onder deskundige begeleiding. De 50ste (!) geactualiseerde versie van deze hooggewaardeerde cursus over de meest voorkomende reden van schouderpijn vond plaats in maart 2023.

De inhoud van deze 4-daagse schoudercursus (33 accreditatiepunten) wordt ondersteund door:

• de belangrijkste, recente wetenschappelijke studies en richtlijnen die in je eigen account op onze website beschikbaar worden gesteld
  • het leerboek  Extremiteiten van Dick Egmond & Ruud Schuitemaker, 12de druk, BSL Houten, 2019. Dit boek is eventueel zelf aan te schaffen met 15% korting
  • gratis toegankelijke oefenvideo’s uit Hoofdstuk 18 van Extremiteiten (ook via: Huiswerkoefeningen.nl, MijnZorgApp en Physitrack)
  • een voorbereidende tekst met vragen en antwoorden

Tot ziens!

Egmond-Schuitemaker protocol bij aspecifieke en mild specifieke schouderpijn

Een praktische 4-daagse met Ruud Schuitemaker, waarin hij het onderzoek- en behandelprotocol bij aspecifieke- en mild specifieke schouderpijn uitwerkt.

Fris, Koffie/Thee, Warme maaltijd
Ruud Schuitemaker