De kracht van beweging bij chronische pijn na kanker

Leven na kanker: een nieuw begin met overwonnen vrijheid en een vernieuwd optimisme. Toch wordt dit nieuwe hoofdstuk vaak vertroebeld door aanhoudende klachten. Wist je dat 4 op de 10 mensen nog steeds pijn ondervindt na het afronden van hun kankerbehandeling. Dat is toch een aanzienlijk aantal. Deze aanhoudende pijn gooit een schaduw op de herstelperiode na kanker. Pijn is misschien niet het eerste symptoom dat we associëren met het leven na kanker. Meestal hebben we het over lymfoedeem, vermoeidheid, chemo-brein, angst, … Pijnklachten worden eerder gezien als iets dat erbij hoort, iets dat niet veranderbaar is.

De patiënt en de zorgverlener staan voor een uitdaging. Het lichtpuntje is dat er een onmiskenbare koploper is in de behandeling van pijnklachten en daarbij nog eens alle andere symptomen namelijk: fysieke activiteit. U heeft mogelijk al uit eerste hand kunnen ervaren hoe uitdagend het kan zijn om patiënten te activeren. De specifieke noden van een patiënt met kanker en de uitdagingen van chronische pijn maken dat dit vaak een complex geheel lijkt.

Hoewel de voordelen van beweging voor patiënten met chronische pijn na kanker onmiskenbaar zijn, weten we dat de obstakels vaak groot zijn. Tijdsgebrek is iets waar we allemaal mee worstelen, maar deze patiëntengroep ervaart ook meer specifieke barrières. Fysieke klachten, onzekerheid over hun vermogen om fysieke activiteit te ondernemen, angst over wat deze pijn nu juist betekent. Zowel het overleven van kanker als chronische pijn gaan namelijk gepaard met hun eigen emotionele uitdagingen. Het is cruciaal om in de behandeling ruimte te maken voor zowel fysieke als mentale aspecten. Vraag specifiek achter pijnklachten, bevraag hoe pijn een belemmering kan zijn, ga op zoek naar de gedachten en gevoelens die pijn met zich meebrengen. Daarnaast is een effectieve behandelstrategie gebaseerd op het opbouwen van vertrouwen en kan ondersteuning bieden bij gedragsverandering en de positieve invloed van beweging in de verf zetten allemaal bijdragen aan het overwinnen van deze barrières. Het is duidelijk dat het aanpakken van deze uitdagingen vraagt om een veelzijdige aanpak. Maar hoe begin je hieraan?

E-learning en vragenlijst Physio Perspective Study

Als deel van de Physio Perspective Study creëerden onderzoekers van de Universiteit Antwerpen een e-learning die dieper ingaat over de aanpak van beweging bij chronische lage rugpijn en pijn na kanker. Dit biedt u de mogelijkheid om uw kennis en expertise in de oncologische revalidatie verder uit te breiden en meteen ook bij te dragen aan wetenschappelijk onderzoek. De e-learning maakt integraal deel uit van een onderzoek naar klinische besluitvorming van fysiotherapeuten bij chronische lage rugpijn en pijn na kanker. Zo willen we meer informatie verkrijgen over wat er nodig is om fysiotherapeuten te ondersteunen.

Het onderzoek bestaat uit twee online vragenlijsten waarbij de focus ligt op chronische pijn in twee verschillende populaties namelijk personen met chronische lage rugklachten en personen die na het afronden van de kankerbehandeling, chronische pijn ervaren. Daarnaast omvat het onderzoek een hoogwaardige e-learning die dieper ingaat op de aanpak van chronische pijn aan de hand van fysieke activiteit en beweging. Wat deze studie extra bijzonder maakt, is dat uw deelname u in staat stelt om deze e-learning GRATIS te volgen

Heb je interesse om deel te nemen? Volg dan de volgende stappen:

1. Ga naar: https://tinyurl.com/physioperspectivestudy
  2. Vul de eerste survey in (+/- 30 min), u ontvangt via mail een kortingscode waarmee u gratis kunt deelnemen aan de e-learning.
  3. Volg de e-learning. Deze bestaat uit verschillende modules die u op eigen tempo kan volgen.
  4. Na 4 weken ontvangt u een uitnodiging via mail om deel te nemen aan de tweede survey (+/- 15 min).

Wil u graag nog wat meer info over de studie en de e-learning, neem dan een kijkje op onze website: https://bewegingbijchronischepijn.teachable.com/p/studie-info.

Relevante cursussen bij Fysiolearning:

Wil je je kennis updaten over dit onderwerp? Neem dan eens een kijkje bij de volgende cursussen: