Chronische pijn als uitdaging

Veel fysiotherapeuten zullen erkennen dat het werken met mensen met chronische pijn een uitdaging is. Chronische pijn is een veelvoorkomend gezondheidsprobleem waarvoor een adequate behandeling niet altijd makkelijk voorhanden is. Dit betekent voor mensen met chronische pijn niet zelden een lange tocht langs verschillende hulpverleners, verschillende onderzoeken en het veelvuldig en langdurig gebruiken van pijnmedicatie.

Door neurowetenschappelijk onderzoek naar chronische pijn krijgen we echter steeds beter inzicht in de wijze waarop pijn ontstaat en in stand wordt gehouden. Deze kennis is van groot belang voor hulpverleners die in hun praktijk in contact komen met mensen met chronische pijn. Het wetenschappelijk onderzoek geeft concrete aanwijzingen voor de wijze waarop deze mensen zouden moeten worden benaderd, welke therapieën onderbouwd kunnen worden en welke therapievormen effectief zijn.

Door deze wetenschappelijke inzichten te vertalen naar concrete behandelinterventies kunnen hulpverleners op een verantwoorde en adequate wijze hun inzet voor mensen met chronische pijn verantwoorden.

Mensen met chronische pijn zullen dit niet alleen als steun ervaren, maar ook kunnen profiteren van deze inzichten en een betere levenskwaliteit ervaren.

Klik hier voor het blog van docent Anneleen Malfliet over chronische pijn.

Chronische pijn als uitdaging

Neurowetenschappelijke inzichten voor de alledaagse fysiotherapeutische praktijk

Door neurowetenschappelijk onderzoek naar chronische pijn krijgen we steeds beter inzicht in de wijze waarop pijn ontstaat en in stand wordt gehouden.

Fris, Koffie/Thee, Warme maaltijd
Prof. Dr. Anneleen Malfliet, Prof. Dr. Kelly Ickmans