Leefstijl benadering bij langdurige pijn

In de afgelopen jaren is er meer aandacht gekomen voor het onderwerp pijn en is ons inzicht in de complexiteit van pijn sterk toegenomen en zijn er ook nieuwe vormen van diagnostiek en behandeling van mensen met pijn ontwikkeld. Het onderzoek naar zowel de complexe onderliggende mechanismen van pijn en de klinische implicaties hiervan voor de dagelijkse (fysiotherapeutische) praktijk gaat steeds verder en levert voortdurend nieuwe kennis op. Dit heeft belangrijke consequenties voor de fysiotherapeutische praktijk.

Zorg om Pijn
Om deze kennis te delen met fysiotherapeuten hebben Fysiolearning en Dr. Lennard Voogt (lector Complexe Pijn Hogeschool Rotterdam/Vrije Universiteit Brussel) de handen ineengeslagen en besloten om webinars te organiseren waarin innovatieve ontwikkelingen uit de wereld van zowel het onderzoek naar pijn als de klinische praktijk worden besproken en bediscussieerd. Doel van deze webinars is om nieuwe kennis snel beschikbaar te maken voor het werkveld en fysiotherapeuten in staat te stellen om op een leuke en aantrekkelijk manier ‘up-to-date’ te zijn en te blijven. Klik  hier voor eerder gehouden webinars.

Leefstijl benadering bij langdurige pijn

Een multimodale en gepersonaliseerde behandeling

Leefstijlfactoren zoals fysieke (in)activiteit, sedentair gedrag, veel stress, ongezonde voeding, slecht slapen, roken, alcoholgebruik en psychosociale factoren zijn voorname onderhoudende factoren voor aanhoudende pijn. Tijdens dit webinar integreert Prof. Dr. Jo Nijs recente onderzoeksbevindingen die de clinicus hierin handvaten verleent.

Fysiotherapeuten
Algemeen fysiotherapeut