LARS:  LAge Rug Support

Samen Beslissen met behulp van het E-Health keuzehulpmiddel
‘LARS:  LAge Rug Support’ bij chronische lage rugpijn

Wat is LARS?
LARS (LAge Rug Support) is een E-health keuzehulpmiddel ontwikkeld door onderzoekers van de Hogeschool Rotterdam en Utrecht dat helpt bij het kiezen van een behandeling die past bij een cliënt met chronische lage rugpijn. LARS legt de kenmerken van elke behandeling uit en helpt de cliënt bij het nadenken over wat voor hem belangrijk is. Zo kan een cliënt zich goed voorbereiden op het gesprek bij de fysiotherapeut. Samen met de fysiotherapeut kiest de cliënt uiteindelijk voor een van de behandelingen.

Ben je geïnteresseerd en/of wil je hier als fysiotherapeut mee aan de slag gaan, stuur een mail naar info@lage-rugpijn-support.nl

Aanleiding van het onderzoek
Chronische lage rugpijn is wereldwijd een groot sociaal-maatschappelijk probleem waarbij diverse behandelvormen met wisselend succes worden ingezet. Eerder onderzoek laat zien dat het succes van fysiotherapiebehandelingen toeneemt, als er rekening wordt gehouden met individuele factoren van de cliënt. Voorbeelden hiervan zijn de duur en intensiteit van de klacht en de aanwezigheid van angst. Middels de LARS app worden deze factoren gekoppeld aan verschillende behandelstrategieën.  Deze nieuwe kennis kan de fysiotherapeut en de cliënt met chronische lage rugpijn helpen in het samen maken van een keuze voor de juiste fysiotherapeutische zorg. Daarmee wordt de betrokkenheid van de client bij de behandeling groter.

De afgelopen 1,5 jaar is binnen dit ZonMW project het keuzehulpmiddel LARS ontwikkeld door UX-designers van de Hogeschool Utrecht en docent-onderzoekers van de Hogeschool Rotterdam. Binnen de ontwikkeling is gebruik gemaakt van de expertise van cliënten en fysiotherapeuten. Om het product zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de praktijk wordt op dit moment de bruikbaarheid en de toepasbaarheid van het keuzehulpmiddel onderzocht. En hiervoor kunnen we jouw hulp en mening goed gebruiken!

Ben je werkzaam in de eerstelijnspraktijk, werk je met de doelgroep chronische lage rugpijn en wil je kennismaken met het keuzehulpmiddel LARS, dan komen wij, Dr. Karin Verkerk en MSc. Teuntje Schaefers, graag met jou in contact.

Via deze link kunt u zich aanmelden en/of een e-mail sturen voor aanvullende informatie en vragen. LARS: Lage Rug Support : Project – Hogeschool Rotterdam